MNB ajánlások, figyelemfelhívások

Utolsó módosítás dátuma: 2015-08-28

Az ügynöki hálózatban dolgozó munkatársak az MNB ajánlásait kötelesek betartani, amelyek a következők:
  1. Befektetési egységhez kötött életbiztosítási szerződés esetén az elektronikus felületen a TKM is meg kell, hogy jelenjen, a TKM-ről tájékoztatást kell nyújtani az ügyfélnek.
  2. Az ügynök nyugdíjbiztosítás esetében tájékoztassa az ügyfelet arról, hogy a TKM(NY) határoknak megfelel-e a termék.
  3. Feltűnően tájékoztatni kell a fogyasztót arról, ha összehasonlításkor/a kalkuláció során nem az összes biztosító és termék kerül megjelenítésre – keresés előtt és a kalkuláció átadásakor is.
  4. Amennyiben az ügyfél által megadott kritériumok alapján csak egy termék van, az ügyfelet tájékoztatni szükséges.
  5. Előre fel kell sorolni, milyen típusú biztosítás megkötésére van lehetőség (honlap, és általános tájékoztatás az ügynöktől egy informatív megkeresés esetén).
  6. A fogyasztó a teljes felmerülő költségkötelezettségről tájékoztatást kell , hogy kapjon (egyesületi tagdíj, stb.) már a kalkuláció során.
  7. A várakozási időhöz kötött kockázatviselés esetén az ügyfél figyelmét szükséges felhívni a kockázatviselés pontos idejére (tól-ig).
  8. Tájékoztatni kell az ügyfelet arról, hogy a kockázatviselés mikor, hogyan lép életbe.
  9. A szerződéskötés előtt legyenek megismerhetőek a termékek szerződési feltételei és termékismertetői.
  10. Az összehasonlítás/felkínálás alkalmával legyen megismerhető a BF, a fedezett kockázatok köre, a mentesülések és kizárások, a többletszolgáltatások és a várakozási idő.
  11. Csak alátámasztott indokkal emelhet ki a biztosításközvetítő ajánlatot.
  12. Alkusz biztosítói megbízásból nem emelhet ki terméket.
  13. Az e-felületen még a kalkuláció előtt be kell mutatni az alkuszi megbízási szerződést, annak tartalmát.
  14. Az alkusz nem köt szerződést a fogyasztó nevében, amíg nincsen érvényes megbízási szerződése.

 

A megtévesztések elkerülése végett a következő figyelemfelhívásokat kötelesek megtenni a biztosításközvetítőink:
  1. A termék természetével kapcsolatos tájékoztatása
  2. Az áru szolgáltatásának módja és ideje
  3. Az adott célra való alkalmasság (más termékekkel összevetésben)
  4. Termék, szolgáltatás veszélyessége, kockázatai
  5. Az áru díja, különösen az árkedvezmény megléte
  6. Az áruhoz biztosított ügyfélszolgálat, panaszkezelés
  7. A fogyasztó tájékozott ügyleti döntéséhez szükséges és ezért jelentős információt az alkusz nem hallgat, nem rejt el, illetve azt tisztán, érthetően, félreérthetetlenül vagy időszerű módon bocsátja rendelkezésre
  8. Előzetesen tájékoztatja az ügyfelet, ha Magatartási Kódexnek aláírója
  9. A Magatartási Kódex elérhetőségét honlapján linken keresztül elérhetővé teszi