MNB ajánlások,
figyelemfelhívások
Utolsó módosítás dátuma: 2015-08-28
Az ügynöki hálózatban dolgozó munkatársak az MNB ajánlásait kötelesek betartani, amelyek a következők:
- Befektetési egységhez kötött életbiztosítási szerződés esetén az elektronikus felületen a TKM is meg kell, hogy jelenjen, a TKM-ről tájékoztatást kell nyújtani az ügyfélnek.
- Az ügynök nyugdíjbiztosítás esetében tájékoztassa az ügyfelet arról, hogy a TKM(NY) határoknak megfelel-e a termék.
- Feltűnően tájékoztatni kell a fogyasztót arról, ha összehasonlításkor/a kalkuláció során nem az összes biztosító és termék kerül megjelenítésre – keresés előtt és a kalkuláció átadásakor is.
- Amennyiben az ügyfél által megadott kritériumok alapján csak egy termék van, az ügyfelet tájékoztatni szükséges.
- Előre fel kell sorolni, milyen típusú biztosítás megkötésére van lehetőség (honlap, és általános tájékoztatás az ügynöktől egy informatív megkeresés esetén).
- A fogyasztó a teljes felmerülő költségkötelezettségről tájékoztatást kell , hogy kapjon (egyesületi tagdíj, stb.) már a kalkuláció során.
- A várakozási időhöz kötött kockázatviselés esetén az ügyfél figyelmét szükséges felhívni a kockázatviselés pontos idejére (tól-ig).
- Tájékoztatni kell az ügyfelet arról, hogy a kockázatviselés mikor, hogyan lép életbe.
- A szerződéskötés előtt legyenek megismerhetőek a termékek szerződési feltételei és termékismertetői.
- Az összehasonlítás/felkínálás alkalmával legyen megismerhető a BF, a fedezett kockázatok köre, a mentesülések és kizárások, a többletszolgáltatások és a várakozási idő.
- Csak alátámasztott indokkal emelhet ki a biztosításközvetítő ajánlatot.
- Alkusz biztosítói megbízásból nem emelhet ki terméket.
- Az e-felületen még a kalkuláció előtt be kell mutatni az alkuszi megbízási szerződést, annak tartalmát.
- Az alkusz nem köt szerződést a fogyasztó nevében, amíg nincsen érvényes megbízási szerződése.
A megtévesztések elkerülése végett a következő figyelemfelhívásokat kötelesek megtenni a biztosításközvetítőink:
- A termék természetével kapcsolatos tájékoztatása
- Az áru szolgáltatásának módja és ideje
- Az adott célra való alkalmasság (más termékekkel összevetésben)
- Termék, szolgáltatás veszélyessége, kockázatai
- Az áru díja, különösen az árkedvezmény megléte
- Az áruhoz biztosított ügyfélszolgálat, panaszkezelés
- A fogyasztó tájékozott ügyleti döntéséhez szükséges és ezért jelentős információt az alkusz nem hallgat, nem rejt el, illetve azt tisztán, érthetően, félreérthetetlenül vagy időszerű módon bocsátja rendelkezésre
- Előzetesen tájékoztatja az ügyfelet, ha Magatartási Kódexnek aláírója
- A Magatartási Kódex elérhetőségét honlapján linken keresztül elérhetővé teszi